Saatat harkita vakavasti oman ravintolayrityksesi perustamista, mutta et ole varma, onko sinulla edellytykset olla yrittäjänä ravintola-alalla. Tällä sivulla on luettelo ominaisuuksista, jotka asianomaisen alan yrittäjällä tulee olla.
On sanomattakin selvää, että ennen oman bistrosi avaamista sinun on perehdyttävä bistroon olemisen toiminnalliseen määritelmään. Termiä “bistro” käytetään melko usein, mutta voitko lopulta sanoa, että ymmärrät, mitä sana “bistro” aidosti tarkoittaa? Tapa, jolla esim. lisää »
Oletko koskaan miettinyt oman ravintolasi avaamista? Tarvitsetko ideoita ja ehdotuksia oman ravintolan perustamiseen, sekä tietoa siitä, mihin liiketoiminnan aloittamisen näkökohtiin sinun on todella kiinnitettävä huomiota? Näiden sivujen kohdeyleisöinä ovat ihmiset, jotka harkitsevat oman bistron avaamista tai jotka ovat jo avanneet bistron ja etsivät uusia ideoita liiketoimintansa laajentamiseen. Osioissa keskustellaan muun muassa yrityksen perustamisesta ja ravintolan ulkoasun valmistelusta. Tällaisessa tilanteessa sivuillamme oleva tieto on arvokas resurssi.
Aluksi on tärkeää, että olet tietoinen tärkeimmistä eroista, jotka ovat olemassa bistron ja muuntyyppisten ruokailupaikkojen, kuten kahviloiden ja muiden ravintoloiden, välillä. Bistrojen katsotaan syntyneen Ranskasta, tarkemmin sanottuna Pariisin kaupungista, ja ne ovat viime vuosina saavuttaneet suosiota paitsi Pariisissa myös muissa Euroopan kaupungeissa. Lyhyesti sanottuna bistrotit ovat ruokapaikkoja, joissa on kodikas tunnelma, suhteellisen pienikokoisia ja jotka tunnetaan rennosta tunnelmastaan. Seuraavassa on luettelo tavoista, joilla bistrot eroavat kahviloista ja ravintoloista:
Kahvilassa on usein tarjolla valikoima kahveja muiden juomien lisäksi, helppoja välipaloja ja aterioita sekä joskus jopa täyden ruokalajin illallisia. Kahvilan ruokalista koostuu usein samoista tuotteista, joskin silloin tällöin on lisäksi listattu jotain päivän erikoisuudeksi. Yrityksen nettisivuilta löytyy erilliset lounas- ja illallismenut. On mahdollista, että valikko kirjoitetaan taululle, jolloin on helppo tehdä muutoksia vuodenaikojen tai päivittäisten tarjousten mukaan.
Kahviloissa tarjottava ruoka on tyypillisesti halvempaa ja vaatii mahdollisimman vähän aikaa ruoanlaittoon ja valmistamiseen. Näitä ovat erilaisia voileipiä, piirakoita ja muita leivonnaisia. Lisäksi listalta saattaa löytyä päivän keitto ja useita salaatteja sekä yksinkertaisia aamiaisen välipaloja. Yleisiä esimerkkejä jälkiruoista ovat kakkupalat, jäätelötöt ja muffinit. Toisaalta bistrot tarjoavat tyypillisesti laajemman valikoiman vaihtoehtoja lämpimien ruokien lisäksi. Näitä voivat olla esimerkiksi tuoretta leipää, mereneläviä tai erilaisia laatikoita. Bistrossa ruokalista vaihtuu koko päivän ajan kellonajan mukaan, toisin kuin kahviloissa, joissa tarjoillaan samat ruoat vuorokaudenajasta riippumatta.
On sanomattakin selvää, että kaikissa kahviloissa ei ole samanlaista tunnelmaa, mutta jokainen kahvila eroaa muista. Bistroissa sen sijaan on yleensä kodikkaampi, intiimimpi tunnelma ja kompaktimpi. On tavallista, että bistron omistaja tekee samanaikaisesti kokin uraa; siksi tunnelma voi toisinaan tuntua siltä kuin olisit vierailemassa ystäväsi luona. Bistrossa tarjoiltava keittiö inspiroi usein laitoksen sisustussuunnittelua. Koska kyseessä on ranskalaista ruokaa tarjoava bistro, on todennäköistä, että sisustus on saanut inspiraationsa Ranskasta. Jos kyseessä on italialaiseen keittiöön erikoistunut bistro, ravintolan sisustuksessa on pyritty luomaan italialaisen ruokapaikan tunnelmaa.
Voit saada upeita ideoita yrityksen perustamiseen täältä nettisivuiltamme.
Jos tämä on ensimmäinen kerta, kun perustat oman yrityksen, sinun tulee perehtyä asiaan hyvin ennen aloittamista. Kun harkitset oman ravintolan avaamista, sinun kannattaa tutustua nettisivuillemme kootuihin ideoihin. Esimerkiksi yksi keskustelunaiheista on yrittäjälle välttämättömät ominaisuudet sekä pohdinnat, jotka on otettava huomioon ennen uuden yrityksen aloittamista. Selitämme, miten yrittäjäksi pyrkivä voi hyödyntää SWOT-analyysiä, sekä osoitamme resurssien suunnan, joista hän löytää vastauksia ongelmiinsa. Bistron omistajan on oltava perillä ravintolastaurant-liiketoimintaa, mutta hänen on myös tunnettava yrityksen toimintaan liittyvät lait ja määräykset. Näin hän voi välttää epämiellyttäviä yllätyksiä ja varmistaa, että kaikki sujuu niin sujuvasti kuin mahdollista. Pyrkivä yrittäjä voi jo riittävällä oma-aloitteisella ja pitkäjänteisyydellä edetä merkittävästi, vaikka tämä saattaa kuulostaa vaikealta tehtävältä.
Kun kyse on yrityksen brändäysprosessista, ravintolan ulkoinen esittely on tärkeä rooli. Kannattaa miettiä, millaisen vaikutelman haluat bistron ulkonäön välittävän, ja koristella se sitten tuon kuvan mukaisesti. On tärkeää, että bistrosi ulkopuoli tukee yrityksesi taustalla olevaa konseptia. Millaisia tuotteita tulee ostoslistallesi? Millaisen tunnelman aiot luoda uudella bistrollasi? Jos sinulla on jo konsepti mielessäsi teemalle, jonka ympärille haluat perustaa ravintolasi tai bistrosi, sisustaminen ei yleensä ole liian vaikeaa. Antaa yksi esimerkki pariisilaisen bistron tyylin mukaisesti
© Copyright Meche. Kaikki oikeudet pidätetään