Ruokablogi voi toimia bistron markkinointikanavana

Bistron mainonta ja markkinointi voi olla yllättävän kallista. Kuitenkin se on välttämätöntä bistron menestyksen takaamiseksi. Eräs keino mainostaa yritystä voi olla oman ruokablogin pitäminen. Ruokablogi voi olla hyvä idea saada omalle bistrolle lähes ilmaista mainosta – ainakin ellei laske omalle työlleen palkkaa. Blogin voi aloittaa jo ennen bistron perustamista. Jos blogi kerää kiinnostusta ja lukijoita, ovat nämä saman tien myös bistrosi potentiaalisia asiakkaita; jos blogisi kiinnostaa heitä tarpeeksi paljon, saattavat he tulla paikalle ainoastaan tavatakseen sinut myös verkon ulkopuolisessa elämässä.

Miten perustan ruokablogin?

Valitse ensimmäiseksi itsellesi mieleinen blogialusta ja blogillesi hyvä nimi. Nimen kannattaa olla sellainen, että se jää helposti mieleen. Tämän jälkeen on aika valita blogin bannerikuva ja luoda itsellesi esittelyteksti. Kirjoita säännöllisesti laadukasta sisältöä ja pyri verkostoitumaan muiden bloggaajien kanssa esimerkiksi kommentoimalla heidän postauksiaan.

Millaista sisältöä ruokablogissa voi olla?

Ruokablogi voi sisältää esimerkiksi erilaisia reseptejä. Suosi selkeitä ohjeita ja hyviä kuvia. Videot voivat tuoda blogiin uutta ja mielenkiintoista sisältöä. Reseptien lisäksi blogista voi kuitenkin löytyä myös runsaasti muunkinlaista sisältöä. Jos esimerkiksi tykkäät matkustaa, kerro erilaisten maiden ruokakulttuureista. Voit myös pureutua uusimpiin ruokatrendeihin ja esimerkiksi kokeilla trendikkäimpien ruokien ja leivonnaisten valmistamista.

Yhdessä vaiheessa leivontablogeissa seottiin macaronseista ja niiden kuvia sekä valmistusvinkkejä löytyi yhdestä jos toisestakin blogista. Vaikka onkin tärkeää pysyä trendien mukana, on myös tärkeää erottua jotenkin joukosta. Jos esimerkiksi macarons-ohjeita tuntuu tulevan vähän joka tuutista, voikin olla hyvä idea toteuttaa hieman massasta poikkeava ohje, kuten kuvioidut macaronsit tai hahmo-macaronsit.

Toisinaan reseptin yhteyteen on mukavaa liittää jokin tarina. Esimerkiksi munakoisolasagnen blogissaan esitellyt bloggari hurmasi lukijansa reseptin mukaan liitetyllä pienellä tarinalla siitä, kuinka hän oli tarjonnut kyseistä ruokaa neljänsillä treffeillä tulevalle vaimolleen ja kuinka hän epäilee ruualla olleen osuutta siihen, että he päätyivät lopulta naimisiin. Tällainen tarina kannustaa kokeilemaan reseptiä itsekin – erityisesti, jos tärkeät treffit ovat tulossa etkä oikein tiedä, millaista ruokaa treffikumppanille voisi tarjota.

Vie ruokablogisi someen

Some-kulttuuri on nyt erityisen vahva. Oma ruokablogikin kannattaa viedä rohkeasti someen. Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter ja monet muut suositut kanavat välittävät viestiäsi eteenpäin ennen kuin huomaatkaan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *