Miten omasta bistrosta saa suositun?

Tänä päivänä minkä tahansa palvelun tai tuotteen saaminen suosioon vaatii aina jonkin verran markkinointia, sillä lähes jokaisella alalla on valtavasti kilpailua ja joukosta on erotuttava tavalla tai toisella. Myös oman bistron saaminen suurten joukkojen suosioon saattaa hyvinkin vaatia ovelaa markkinointiosaamista. Onneksi omien palveluiden ja tuotteiden saaminen suurten ihmisjoukkojen silmien eteen on nykyään helpompaa kuin koskaan – kiitos sosiaalisen median. Sosiaalisessa mediassa on mahdollista mainostaa myös suhteellisen halvalla, jopa ilmaiseksi, joten sitä kannattaa ehdottomasti käyttää hyväksi.

Naiset katukahvilassa

Ole aktiivinen sosiaalisessa mediassa

Some-markkinointi on parhaimmassa tapauksessa tehokasta ja edullista. Facebookissa ja Instagramissa esillä oleminen vaatii kuitenkin tietynlaista osaamista ja fiksua some käyttäytymistä, joten useimmilta suuremmilta firmoilta löytyy nimenomaisesti ainoastaan tähän tehtävään palkattu henkilö. Facebookin ja Instagramin puolella bistro voi esimerkiksi ilmoittaa uusista annoksista, tulossa olevista juhlista/tapahtumista tai vaikkapa järjestää arvontoja. Arvonnat ovatkin usein hyvä tapa aktivoida ihmiset sosiaalisessa mediassa. Some-markkinoinnissa on myös muistettava se, että se poikkeaa perinteisistä lehti-ilmoituksista ja radiomainoksista suuresti. Somessa esillä oleminen ja palveluiden mainostaminen on jatkuvaa keskustelua yleisön kanssa.

Sosiaalisella medialla on kuitenkin myös kääntöpuoli. Jos positiiviset kommentit ja uutiset leviävät sosiaalisessa mediassa nopeasti, niin negatiiviset valitettavasti sitäkin nopeammin. Jos eteen siis tulee haastavia tilanteita bistrossa, esimerkiksi asiakas ei ole syystä tai toisesta tyytyväinen saamaansa palveluun, kannattaa asia hoitaa hyvin ja nopeasti, ennen kuin asiasta aletaan puimaan some kanavilla. Pienetkin epäkohdat saattavat saada valtavan vyöryn aikaan sosiaalisen median puolella.

Some kanavien lisäksi yritykseltä tulee myös löytyä selkeät ja laadukkaat kotisivut. Kotisivuilla voi myös käydä kauppaa esimerkiksi lahjakorttien, kotiinkuljetuksen tai tilojen vuokrauksen muodossa.

Vanhat naiset juoruaa

Älä vähättele perinteistä puskaradiota

On myönnettävä, että älypuhelimet, läppärit, some ja kaikki muu tämän päivän teknologia ovat suuri osa päivittäistä elämäämme, ainakin suurimmalla osalla meistä. Ei kuitenkaan kannata unohtaa, että suosion syntymiseen tarvitaan edelleenkin ihmisiä ja heidän saamia hyviä kokemuksiaan, joita sitten jaetaan eteenpäin sosiaalisen median lisäksi myös ihan perinteiseen tapaan – puhumalla. Bistron omistajan tärkein tehtävä onkin saada asiakkaat viihtymään ja nauttimaan. Maailman nerokkain markkinointikampanjakaan ei voi pelastaa ravintolaa, jos palvelu on huonoa ja tarjolla oleva ruoka ei miellytä asiakkaita. Panosta siis ensin laadukkaisiin raaka-ainesiin, viihtyvään ympäristöön ja ystävälliseen palveluun. Jos asiakas on tyytyväinen, hän tulee myös todennäköisesti palaamaan takaisin ja parhaimmassa tapauksessa myös kertomaan paikasta ystäville, tai jopa jakamaan positiivisen kokemuksensa somessa.

Lisää näkyvyyttä ja asiakkaita teemailloilla

Voit saada bistrollesi lisää näkyvyyttä myös järjestämällä tiloissasi erilaisia tapahtumia ja juhlia. Se, millaisia juhlia voit bistrossasi järjestää riippuu tietenkin hyvin paljon siitä, kuinka suuresta tilasta on kyse. Vaikka bistrosi ei olisikaan suurimmasta päästä, ei huolta, sillä pienemmissäkin bistroissa voi myös järjestää esimerkiksi pikkujouluja, syntymäpäiviä, yksityistapahtumia ja teemabileitä. Yleisimpiä teemabileitä lienee Halloween -juhlat, mutta myös esimerkiksi kasino aiheiset teemabileet tai 20-luvun Great Gatsby -tyyliset juhlat ovat olleet viime vuosina kovassa huudossa. Näitä juhlia voi järjestää joko bistron omistaja itse, tai vaihtoehtoisesti antaa asiakkaille mahdollisuuden järjestää haluamansa juhlat bistrossasi yksityistilaisuutena.

Drinkkejä bistron pöydällä

Mainosta mahdollisimman monella eri alustalla

Mainostaminen sekä Facebookissa ja Instagramissa että myös lehdissä ja radiossa mahdollistaa luonnollisesti sen, että markkinointi tavoittaa mahdollisimman monen ihmisen. Yksityisyrittäjälle laaja mainonta tai ulkopuolisten mainostoimistoiden käyttäminen saattaa kuitenkin olla liian kallista, jolloin bistron markkinoinnissa on käytettävä luovuutta. Tässäkin tapauksessa tulee taas esiin sosiaalinen media ja sen lukuisat eri vaihtoehdot mainostamiselle.

Facebook- ja Instagram -tilin lisäksi mainontaa voi tehdä myös esimerkiksi blogien kautta. Bloggaaminen on lähivuosien aikana kasvanut suureksi bisnekseksi ja suosituimmat bloggaajat tekevät käsittämätöntä tiliä ”pelkästään” sillä, että kirjoittavat kuulumisiaan nettiin päivittäin. Toki suosioon pääsy tässäkin tapauksessa on vaatinut paljon taustatyötä, jota lukijat eivät välttämättä näe päälle päin. Bloggaajat ovatkin alan ammattilaisia mitä tulee some-markkinointiin, ja koska suosituimpia blogeja lukee päivittäin parhaimmillaan jopa kymmenet tuhannet ihmiset, voi näkyvyyttä parantaa blogin kautta huomattavasti.

Kannattaa myös miettiä, minkä tyylisessä blogissa bistroa haluaa mainostaa. Vaikka blogi olisikin äärimmäisen suosittu, ei se välttämättä tarkoita sitä, että markkinointi suosion perusteella on aina paras mahdollinen valinta. Selvitä, minkälaiselle kohdeyleisölle blogi on tarkoitettu, eli kuka blogia oikein lukee? Jos suurin osa blogin lukijoista ovat 12-15 vuotiaita teinityttöjä, ei bistron mainostaminen välttämättä tuota odotettuja tuloksia. Ruokablogissa mainostaminen taas on jo huomattavasti järkevämpi ratkaisu, sillä lukijat ovat jo todennäköisesti valmiiksi kiinnostuneita ruoasta ja ravintoloista.

Tuote on tärkein

Mainonnalla näkyvyyttä saa lisää, mutta miljoonien eurojen arvoisetkaan markkinointikampanjat eivät tee bistrostasi suosittua, jos myytävä tuote, eli tässä tapauksessa ruoka ja juoma eivät vastaa asiakkaiden odotuksia. Panosta siis ennen kaikkea hyvään ja laadukkaaseen ruokaan, monipuoliseen valikoimaan sekä ammattitaitoiseen ja ystävälliseen palveluun. Bistron tunnelmalla on myös merkitystä ja pienilläkin sisustusvalinnoilla tilasta voi saada huomattavasti tunnelmallisemman ja viehättävämmän.

Bistron menestymiseen voi vaikuttaa myös sen sijainti ja kaupunki. Pienemmillä kylillä on totuttu enemmän tuttuun ja turvalliseen, joten uudet ja rohkeat kokeilut ei välttämättä toimi yhtä hyvin kuin suurimmissa kaupungeissa. Kaupunginosalla voi myös olla merkitystä – jos ympäriltä löytyy jo useampi samantyylinen bistro, on kilpailua luonnollisesti enemmän ja oman bistron näkyvyyttä on hankalampi tuoda esille. Hyvä mainonta ei siis takaa automaattisesti onnistunutta liikeideaa, vaan huomioitavia asioita oman yrityksen perustamisessa on valtavasti. Tutustu siis huolella ja harkiten kaikkiin oman yrityksen perustamiseen liittyviin seikkoihin ja rakenna sopiva markkinointisuunnitelma juuri sinun tuotteesi ympärille.