Miten aloitteleva bistro-yrittäjä voi hyödyntää SWOT-analyysia?

Lähes kaikki yrittäjät tuntevat SWOT-analyysin eikä se ole huono väline siinäkään tapauksessa, että olet juuri aloittelemassa omaa bistro-yritystä. Ellet tiedä, mikä SWOT-analyysi on tai mitä sillä tehdään, kannattaa jatkaa lukemista.

Mikä on SWOT-analyysi ja mihin sitä käytetään?

SWOT-analyysi on perin yksinkertainen apuväline, jota voidaan käyttää yrityksen vahvuuksien, heikkouksien, mahdollisuuksien ja uhkien ylöskirjaamiseen. Se soveltuu hyvin käytettäväksi myös yrityksen suunnitteluvaiheessa. Analyysi näyttää yksinkertaiselta nelikentältä, mutta jos asioiden muistiinkirjaamiseen paneutuu huolella, voi analyysista saada paljon irti.

Yritykseni vahvuudet

SWOT-analyysin ensimmäiseen kenttään kirjataan yrityksen vahvuudet. Tällaisia voivat olla esimerkiksi bistron hyvä sijanti tai erityisen hyvä ja ansioitunut kokki. Kirjaa vahvuudet ylös turhia nolostelematta, mutta kuitenkin rehellisesti. Tärkeintä on nostaa esiin kaikki ne ominaisuudet, joiden avulla bistrosi voi nousta menestykseen.

Yritykseni heikkoudet

Toiseen kenttään on tarkoitus kirjoittaa ylös yrityksesi heikkoudet. Voit tässä kohtaa miettiä esimerkiksi kilpailijoitasi ja heidän kokemustaan alalta. Jos lähellä bistroasi sijaitsee vahva kilpailija, kirjaa tämä ylös tai jos koet omassa ammattitaidossasi olevan tiettyjä puutteita, kirjaa myös tämä ylös. Käytä yrityksesi heikkouksien pohtimiseen aikaa, äläkä pelkää kirjata niitä ylös.

Yritykseni mahdollisuudet

Peilaa tässä kohdassa yrityksesi vahvuuksia ja mieti, mitä niiden kautta voit saavuttaa. Esimerkiksi hyvän ja erityisen ansioituneen kokin avulla sekä hyvän sijainnin ansiosta sinulla on mahdollisuus nousta alueen suosituimmaksi ruokapaikaksi.

Yrityksesi uhat

Peilaa tässä kentässä ylös kirjaamiasi yrityksesi heikkouksia. Jos esimerkiksi olet sitä mieltä, että sinulla on vahvoja kilpailijoita, saattaa uhkana olla, että potentiaaliset asiakkaasi valitsevat mieluummin kilpailijasi ravintolan eikä sinulle riitä tarpeeksi asiakkaita. Ole jälleen rehellinen itsellesi.

Kun kaikki kentät on täytetty, voidaan analyysin tietoja hyödyntää yritystoiminnan kehittämisessä

Kun olet kirjannut kaikki mieleesi tulevat asiat analyysin kenttiin, voit käyttää näitä tietoja oman yritystoimintasi kehittämiseen. Kun tunnistat vahvuutesi ja heikkoutesi, voit paremmin hyödyntää vahvuuksiasi ja kehittää heikkoja kohtiasi. Samoin, kun yrityksesi mahdollisuudet ja uhat ovat tiedossa, voit paremmin tarttua mahdollisuuksiin ja varautua uhkiin. Mieti esimerkiki, mitä voisit tehdä paremmin, jotta potentiaaliset asiakkaat valitsisivat bistrosi kilpailijoidesi sijaan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *