Kannattaako omassa bistrossa hyödyntää ruokatrendejä?

Et varmastikaan pysty juoksemaan kaikkien vaihtuvien trendien perässä, mutta tästä huolimatta on hyvä tiedostaa, mikä on milläkin hetkellä trendikästä ja pinnalla. Vaikka pitäisitkin omat perusperiaatteesi ja -toimintatapasi vuodesta toiseen melko samanlaisina, saatat silti saada uusista trendeistä aivan uudenlaista inspiraatiota myös omaa bistroasi varten. On tärkeää pysyä ajan tasalla, mutta samalla myös noudattaa omia näkemyksiä ja omaa linjaa.

Uudistuminen on tärkeää, vaikka sen tekisi kuinka pienin askelin

Vaikka pienyrittäjä saattaakin helposti tietyllä tavalla jämähtää paikoilleen ja jatkaa tutuilla ja hyviksi todetuilla toimintatavoilla vuodesta toimeen, on uudistuminen myös tärkeää. Sisustus, joka on selkeästi aikaansa jäljessä tai ruokalista, joka tarjoaa vuodesta toiseen samoja annoksia, ei välttämättä vakuuta asiakasta. Ei ole tarkoituksenmukaista uusia koko ruokalistaa tai sisustusta, mutta pienet muutokset piristävät myös yrittäjää itseään. Ruokatrendien seuraaminen voi tarjota tilaisuuden tällaisiin pieniin muutoksiin. Valitse listallesi joka vuosi vaikkapa yksi uusi erityisen trendikäs ruokalaji. Tänä vuonna esimerkiksi Lähi-Idän makujen tuominen ruokalistalle voi olla yksi keino lisätä bistrosi trendikkyyttä.

Mikä on tänä vuonna erityisen trendikästä?

Terveelliset kasvisvaihtoehdot ovat tänä vuonna erityisen trendikkäitä valintoja. Ruuan eettisyyteen, terveellisyyteen ja ympäristöystävällisyyteen kiinnitetään nyt entistä enemmän huomiota. Toisaalta kasvisruokaa valmistetaan nyt myös aivan uusilla tavoilla – tavoilla, joita on perinteisesti käytetty lihan valmistamiseen. Lähi-Itää henkivät maut ovat nyt erityisen trendikkäitä ja esimerkiksi hummus on oikein hyvä Lähi-idän tuliainen, jota voisit kenties hyödyntää myös omassa bistrossasi.

Tavallisen kasvissyönnin lisäksi myös huomattavasti tiukemman vegaanisen ruokavalion noudattaminen on yleistynyt viime vuosina. Ellei bistrossasi vielä tarjota vegaanista ruokavaliota, tätäkin vaihtoehtoa voisi harkita – ainakin, jos tiedät, että alueellasi asuu runsaasti vegaaneja ja että muita vahvoja vegaaniruokaa tarjoavia ravintoloita ei sijaitse lähialueella. Kestää toki aikansa, että sana hyvistä vegaanisista annoksista kiirii eteenpäin, mutta tässä voisi olla potentiaalia laajentaa asiakaskuntaa.

Tällä hetkellä ruokailukokemus on kaiken a ja o. Ruuan lisäksi onkin tärkeää panostaa itse ruokailukokemukseen ja hyvään palveluun sekä viihtyisiin ruokailutiloihin. Kun asiakkaat viihtyvät, tulevat he todennäköisesti uudelleenkin ja levittävät sanaa hyvästä bistrosta.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *